2012年12月7日星期五

Fata in fata cu Diana Ionescu. Gesturi cromatice si geometrice in ArhiCad, chipurile

Vineri la Idelier, Atelierul de Idei, am participat la un experiment cromatic alaturi de DIANA IONESCU, artista si tutore de make-up (muza a artelor plastice, fotograf, arhitect). Miza discutiei orbiteaza in jurul culorilor toamnei, nuantele sezonului rece si zonele de gri ale compozitiilor de make-up. Experimentul face parte dintr-un interviu, ascultam cu gesturi pe gustul fiecarora, apasand play.

Audio: Diana Ionescu - Tonuri de gri
http://soundcloud.com/nicolescu/diana-ionescu-tonuri-de-gri/s-ALyzC#new-timed-comment-at-61293


Pentru a cuprinde in ansamblu expresia forte a artei Dianei, elaboram un exercitiu de imaginatie, laitmotivul interviului este acromatopsia (med.), incapacitatea de a distinge

Fiind specializata in scharf-ul necesar unei analize de detaliu, Diana Ionescu atrage atentia in legatura cu realitatile daltonismului, cecitatea (orbirea) pentru rosu se numeste protanopie, iar cecitatea pentru verde deuteranopie. Aceste forme de cecitate exprima faptul ca persoanele afectate confunda rosul cu verdele si chiar cu alte culori de aceeasi stralucire sau saturatie cum ar fi albastrul sau cenusiul.

In chip normal, pentru a citi o imagine artistica, spectatorul e obligat sa parcurga o cale trasata dinainte, care poate fi dreapta sau sinuoasa, cu parti insorite sau umbrite si cu intalniri neasteptate. Descifrarea aspectului unei persoane se petrece ca un spectacol ce se desfasoara in timp, ca o piesa de teatru sau un concert.

Diana intampina transformarile naturii cu ajutorul luminii ambientale, prin compozitii deschise catre vegetal si volume obtinute in clarobscur, printr-o infinitate de tonuri de gri. Vara, soarele e mai puternic, vantul isi tine respiratia. Iarna, chipul se conserva. Rozul sanatos si rustetea tenului sunt artificii de accente de lumina alba sau colorata, rumenul din obraji pune in valoare o sanatate robusta, o figura palida cu ochii umbriti, melancolici, duiosi, contrasteaza cu ruginiul, aramiul, pamantiul frunzelor si alcatuieste o rima plastica cu podoabele anotimpului.

Epiderma chipului inregistreaza ca o membrana sensibila, sensul fortelor care apasa epiderma vine dinlauntru sau din afara, iar in infatisarea umana intra in joc toate contrastele posibile, de la cele ale volumelor in spatiu, reprezentate de expresiile fetei, care rasfrang lumina in functie de proeminente si scobituri, pana la sugestia elementelor naturale, precum vantul sau furtuna, aflate in actiune asupra personajului, redate simbolic de catre machiaj, prezente doar prin efectele lor, realizate prin gesturi de sfumato, procedeu din pictura care consta in estomparea contururilor unei figuri, incat aceasta pare a fi invaluita de fum.

Inapoi in fata oglinzii, albastrul meditativ, saturat in pigmenti, al ochilor Dianei Ionescu este primul semnal al unei prezente inconfundabile; prieten umbrei, odata intunecat, pare mai stralucitor, ca o forta clara si pura, comparabila cu cea a naturii din timpul iernii, cand totul e ascuns, dar cand totul germineaza si creste in secret.

Fata in fata cu Diana Ionescu


In limbajul culorilor, astfel de aprecieri sunt emise de teoreticieni precum Johannes Itten sau Wasily Kandinsky, identitatea fiecarei culori fiind pusa in valoare de personalitatea celui care o proiecteaza. in alaturarea culorilor pe figura umana intervin de la inceput datele naturii: nuantele pielii, ale parului si ale ochilor. Acordul cromatic al unei compozitii este determinat de reluarea unei culori in ansamblul unui look, simturile privitorului pun in lumina farmecul personal al privitului in momentul in care culoarea parului este reluata in vestimentatie, ori culoarea ochilor sau a buzelor revine in acompaniamentul unor accesorii de garderoba.

Audio: Diana Ionescu - Culorile nationale.mp3
http://soundcloud.com/nicolescu/diana-ionescu-culorile-na#new-timed-comment-at-87202


Puterea contextului dicteaza de cele mai multe ori alegerea machiajului. Intrarea in pielea unui personaj e mult ajutata de costum si indeosebi de paleta cromatica a expresiei chipului. Figura umana este o imagine cinetica, mereu schimbatoare prin jocul mimicii. Trezeste impresii, involuntar, inevitabil. Coafura si machiajul pot modifica proportiile fetei in ansamblu, dar si in relatia dimensionala cu etajele ei.

Experienta Dianei Ionescu o recomanda pentru artele dramatice, una dintre cele mai recente colaborari o aduce in culisele Teatrului Bulandra, make-up artist in spectacolul "sarpele in iarba", de Alan Ayckbourn, in regia lui Emil Hostina, cu Ioana Abur, Anca Andron si Iulia Lumanare, in distributie. Vraja spectacolului ne proiecteaza intr-o lume a metamorfozelor si a disimularii. La nivel de machiaj, accentul este pus pe mister si realism frust, se exploateaza expresii fixate in cute si linii naturale, nu se incearca apropierea de un ideal de frumusete, ci mai degraba de un ideal de putere, incorigibil in inocenta avantului sau, de recuperare a timpului pierdut.

Se stabileste o relatie sociala intre privitor si privit. Diana Ionescu se mandreste cu o foarte buna memorie vizuala a chipurilor. isi aminteste cu drag modelele care ii gratiaza penelul si remarca detalii aparte de stil, compozitii experte de make-up, tuse forte ale indemanarii de artist plastic, infatisari discrete, ori frapante, in cotidianul Bucurestiului.

Mai presus de tendinte in make-up, uzante in make-up, look-uri celebre, formule de succes, fata poate fi citita ca si un tablou, prin linii, lumini si umbre, accente, acorduri si culori, centre de interes si drum compozitional. Judecand dupa termenul de valabilitate al unui machiaj si influenta factorilor externi, Diana Ionescu ne ofera cateva sfaturi in legatura cu retusarea unei opere de make-up:

In primul rand, trucul Dianei este un S.O.S. KIT, compus din elementele de baza ale machiajului pe care il porti: creionul, rujul, o oglinda, cateva farduri. Accentele bine definite geometric sunt cele mai expuse intinderii, dar pot fi corectate daca detii instrumentele cu care le-ai creat. Pentru a merge la sigur, opteaza pentru un look soft si natural, compus din rujuri fara contur precis, doar nuanta, bine estompate, rezista de minune si se contopesc cu linia anatomica a buzelor.

Pentru realizarea oricarei compozitii, esentiala ramane organizarea ei unitara, conducerea privitorului pe un drum bine stabilit. O nepotrivire sau o stridenta sare in ochi, e perceputa constient sau doar ca o surda iritare. Vara, se aplica protectie solara inainte de machiaj. Este bine de stiut rezistenta produselor, termenul lor de valabilitate si compozitia chimica. Tenul trebuie hidratat, fondul de ten folosit cu masura, chipul sa emane lumina. Poti experimenta cu amestecuri de pigmenti, iti poti crea propriile culori, acele culori care te poarta dincolo de curcubeu.

Atentie la regia luminii si grija la acele elemente mai putin fatise ochiului needucat. Ele pot desavarsi un look, precum si surprinde un faux-pas. Evita a te ascunde in spatele machiajului, propria-ti frumusete te poate da de gol, fii cat mai naturala.

Frumusetea e o comoara de redescoperit.

Descopera mai multe rasfoind dupa cateva dintre influentele de make-up art ale Dianei:
ALEX BOX
KEVYN AUCOIN
LISA ELDRIDGE
ETC.

Text: Andrei Nicolescu si Tatiana Moise
Video si imagine: Alina Manea



没有评论:

发表评论